Imaginatio

Imaginatio

HVG Extra Pszichológia

2014. december 19. - északfok5

A HVG Extra Pszichológia a HVG rendszeresen megjelenő, tematikus melléklete. Az életünk szinte minden részét felölelő témaköröket járja körül – az önismeret, a kapcsolatok, a család, munka valamint a tudomány területéről szemezgetve a legizgalmasabb témákat. Mitől leszünk valójában boldogok, hogyan választunk és döntünk, hogyan változtak meg a női és férfi szerepek a családban és a munkában, továbbá mit tehetünk azért, hogy kiegyensúlyozott életet élhessünk.

A Pszichológia különszám időszaki kiadvány, negyedévente jelenik meg. (Ezt nem tudtam mindig pontosan követni, előfordult, hogy egy számot kétszer is megvettem, egy másik szám pedig teljesen kimaradt. De ez csakis az én hibám volt...) Országos terjesztésű lap, újságosoknál és szupermarketekben egyaránt kapható. Nem olcsó, ám annál magasabb színvonalú újság, látszik rajta a komoly munka, melyet az alkotók végeznek.

A borítólap mindig figyelemfelkeltő, de ez a HVG-től el is várható, szinte már hagyomány..

A legutóbbi szám a hét főbűnnel foglalkozik, melyek a kevélység, a fösvénység, a bujaság, az irigység, a torkosság, a harag, a jóra való restség. Mi is lehetne más téma télen, az év utolsó időszakában, mikor karácsonykor szinte mindenki a torkosság bűnével küszködik, és a nagy szeretetáradatban sem könnyű távol tartani magunktól az irigységet vagy a haragot, a kevélységről nem is beszélve. E kiadvány akár segítséget is adhat nekünk nemes céljaink betartásához.

Nagyon is vonzza a tekintetet a címlap uralkodó színe, a piros, ezzel színezett a főcím és a kiemelt cikkek címének túlnyomó része is.

A belső borítók és a hátoldal egész oldalas hirdetés, de ezt már a többi lapnál is megszoktuk, hiszen az újságok a hirdetésekből élnek, az online sajtó elterjedése óta még inkább. Az első oldalon a szokásos főszerkesztői beköszöntő és az impresszum. Mivel az általam ismertektől eltérően a borító külső és belső oldalai nem számozottak, így a második-harmadik oldalon található a részletes tartalomjegyzék, valamint a szakértők mibenlétének részletes felsorolása.

A nagy egységek az újságon belül a következők: trend, önismeret, párkapcsolat, család, munka, tudomány, szubjektív - ezen címszavak köré csoportosulnak a tartalmak. A trend részen belül tudományos érdekességek vannak, ez jól illusztrált ismeretterjesztés nem túl nagy kiterjedésű hasábokban. Aztán következnek az egyoldalas hirdetések közé illesztett két-három oldalas cikkek, melyekért tulajdonképpen meg szoktam venni az újságot.

A 116 oldalhoz képest nincsen annyira sok hirdetés, hat egész oldalas, néhol pedig fél oldalon található egy-egy, valamint a cikkeknél az oldal egyharmadnyi hasábjában. Zavaró dolog számomra, hogy a nagyobb lélegzetű cikkeket egyoldalas képpel vezetik be, ezt kissé bulvárosnak találom. Feleslegesnek tűnnek az egész oldalt betöltő képek, hiszen a célcsoport, akiknek a tartalmakat szánják, biztosan nem igényli ezt a fajta figyelemfelkeltést. Ők enélkül is elolvassák a cikkeket. Hiszen az ilyen kiadványokra fogékony emberek nem a látványért adják ki a pénzt, hanem a szó szoros értelmében a tartalomra, feltételezhetően a betűk által közvetített tartalomra éhesek. Apropó, betűk... A kiadvány legnagyobb hibája szerintem a következő: a betűk az ideálisnál kisebbek, sőt nem is kicsit kisebbek. Mivel kétlem, hogy a fiatalabb korosztályok alkotnák a törzsolvasók derékhadát, nem értem, hogyan fordulhat elő, hogy a rosszabbul látó emberekre nem gondolnak. Ha én, aki még szerencsére nem küszködöm látásproblémákkal, kicsinek találom a betűket, akkor mit szóljanak azok, akiknek olvasási nehézségeik vannak velük.. Használjanak nagyítót? A leadek és a kiemelt mondatok pedig meglehetősen nagyok, ott mintha megalomániás lenne a kivitelező. Ha a képek kisebbek lennének, nyugodtan lehetne nagyobb betűket alkalmazni, és kényelmesebb lenne olvasni az újságot. Nem tudom, felmerült-e már problémaként ez a témakör a kiadónál...

A tördelés általában kéthasábos egy viszonylag széles margórésszel, ritkán három. Valószínűleg mindig a tartalom határozza meg a formát, mely a fő csapásiránytól az aktuális cikk szándékolt hatásgyakorlási mechanizmusa miatt eltérhet, de ez nem zavaró. A képek száma nekem kicsit sok, de még az elviselhető mennyiségű kategóriába esik, mondjuk úgy: megértő vagyok a kiadóval.

Az olvasható tartalom az, mely igazán számít, s melyet a magas minőségű kategóriába sorolok az általam eddig ismert lapszámok alapján. Kellően komoly, de nem zavaróan tudományos a nyelvezet, közérthetőségre, magas szintű befogadhatóságra törekszenek, a mondanivalót esztétikus környezetbe ágyazzák, mely nem vonja el a figyelmet, de kellő keretet biztosít. Ezzel nyilván különbözik a piacon található profi kivitelű, de tartalmában nem feltétlenül mélyenszántó magazinok legtöbbjétől, mert a komoly kiadvány megnevezés nemcsak a papírminőségre, az esztétikus kivitelre, hanem a szöveges tartalomra, annak nyelvi megformáltságára és komoly elméleti megalapozottságára is vonatkozik.

Mindenkinek ajánlom!

A bejegyzés trackback címe:

https://superegoid.blog.hu/api/trackback/id/tr376996935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása